Trend legume fructe, produse ambalate versus vrac

//Trend legume fructe, produse ambalate versus vrac

Piata ambalajelor din România este în plină dezvoltare. Modificarea comportamentului și creșterea așteptarilor  la nivelul consumatorului final au dus la schimbări majore în ultimii ani privind modul de prezentare a produselor la raft, de ambalare.

În acest context  firmele care oferă ambalaje, linii de sortare/ambalare și servicii fermierilor care se dezvoltă și doresc performanță în sectorul legumelor și fructelor caută în permanență simplitate și eficiență în soluțiile propuse. Trei dintre cei mai importanți distribuitori din domeniu ne împărtășesc din expertiza lor: Rinapack din Brașov, Systec Agripak și Aspeti din București.

De 25 de ani pe piața românească, Aspeti a încercat să își facă numele cât mai cunoscut în rândul beneficiarilor de ambalaje în calitate de reprezentanți exclusivi  ai producătorului italian ILIP. În portofoliul său se regăsesc, pe lângă ambalajele de unică folosință, și cele pentru catering și ambalaje pentru legume-fructe, care sunt distribuite pe toate continentele. De altfel, mare parte din legumele și fructele din România sunt ambalate în caserole care poartă marca ILIP, susțin specialistii companiei.  Acestea,  fie sunt achiziționate direct de aici, fie sunt aduse odată cu produsele importate. Unii producători care fac comenzi în Italia, sunt redirecționați către reprezentanța din România deoarece depozitul de aici are în stoc toate tipurile de ambalaje importante pentru fructe și legume, iar pentru cerințe speciale, sunt aduse în cel mai scurt timp din depozitul central.

Compania Rinapack este mult mai tânără, dar foarte competitivă. Povestea  ei începe cu dorința unor oameni de a aduce pe piața românească cele mai noi tehnologii de ambalare a fructelor și legumelor proaspete, dorință care s-a materializat în anul 2012, când a fost înființată și a  preluat reprezentanța unor renumiți producători de utilaje și ambalaje, cum ar fi Sorma, Netpack, Karatzis, Skals, KMK. Avantajul competitiv vine din integrarea pe verticală a activităților, de la importul și distribuția utilajelor de ambalat până la montajul și întreținerea acestora pe toată durata de funcționare, afirmă directorul Adrian Bianu. Un alt punct forte îl reprezintă distribuția materialelor de ambalat, adaptate perfect utilajelor, care permit un proces de ambalare productiv și economic.

Expertii de la Systec cunosc piața dinainte de anii 2000, când Luiza Chiriță a avut un proiect de dotare a Pietei de Gros București și a celor 6 centre de colectare cu utilaje pentru condiționarea legumelor și fructelor în stare proaspătă. În 2006 au deschis propria firmă , așa încât în  momentul de față se poate spune că Systec Agripack SRL este o afacere de familie. Ceea ce le conferă un avantaj competitiv în acestă piață este promptitudinea și nivelul foarte bun de servisare al utilajelor pe care le oferă. Nu mai puțin importante sunt promovarea pe piața noastră a unor lideri europeni în acest domeniu, raportul preț/ calitate , cu accent în special pe calitate, susține familia Chiriță.

Profilul clientului român

Dacă pentru alte tipuri de produse folosirea ambalajelor are o istorie mai îndelungată, pentru fructe și legume, mai ales la noi,  aceasta abia acum  se scrie. Cum arată un client român pentru ambalaje din sectorul produselor vegetale proaspete? Cu cine lucrează aceste firme?

Pentru Rinapack, clientul este producătorul agricol care dorește ambalarea automatizată a produselor sale. Dintre legume vorbim de cartofi, ceapă, morcovi, tomate, spanac, verdețuri, iar dintre fructe – mere, pere, piersici, caise, prune, cireșe etc. Ambalarea profesională este cerută din ce în ce mai mult pe piață, acesta fiind un criteriu de bază al dobândirii calității de furnizor al unui retailer. ”Având o gamă largă de utilaje,  ne adresăm atât clienților care caută o soluție economică, precum și celor care doresc soluții cât mai automatizate și mai performante”, este stategia celor de la Rinapack.

Systec lucrează cu două categorii de clienți: producători (mici, mijlocii și mari) și mari procesatori/ambalatori (firme care importă în general, uneori și cumpără de la producători locali, și care doar procesează legumele și fructele în stare proaspătă (cântărire și ambalare).

”Majoritatea producătorilor de fructe și legume care cumpără de la noi ambalaje, fie le ridică direct de la depozitele noastre din București, fie le livrăm noi. Unul dintre clienții noștri tradiționali este Eisberg, companie care se numără printre cei mai importanți producători de salată din România. Cu Eisberg lucrăm de mulți ani foarte bine și este unul dintre cei mai importanți clienți ai noștri. Un alt producator important cu care vom incepe colaborarea, în curând, este compania Merry Berry, din județul Dâmbovița.” spun specialistii Aspeti. Au creat o relație foarte bună pe segmentul  livrărilor, mai ales pentru că răspund foarte bine la urgențe, comenzi venite noaptea sau în week-end, când producătorii lucrează și, de multe ori, rămân fără ambalaje. Cele mai solicitate sunt între 125 g și 2.000 g. În afară de caserolele pentru căpșuni, fructe de pădure, piersici  și roșii cherry, li se solicită și alveole speciale pentru  mere, pere și piersici.

Să câștigi un client e greu. Să îl păstrezi însă, este cheia cu adevărat. Așadar fiecare furnizor își dezvoltă programe de fidelizare pentru fermierii români și ei la rândul lor, sunt din ce în ce mai interesați de astfel de servicii.

Cu ajutorul unora dintre furnizori, Rinapack oferă de exemplu un program de finanțare și fidelizare a clienților săi: finanțare pentru achiziția anumitor utilaje, fără dobândă, singura condiție fiind furnizarea exclusivă de ambalaje pentru mașinile de ambalat finanțate. Este o variantă care permite dotarea cu linii de ambalat, necesitând  investiții de capital reduse.

Systec are altă strategie de piață – nu au un program special de fidelizare/finanțare, dar asigură clienților lor consultanță gratuită pentru utilaje, tendințele pieței din domeniu, noile ambalaje dezvoltate de compania mamă. Concomitent, mizează pe un service de calitate pentru utilajele instalate de ei, și nu numai, permanent pe tot parcursul anului, 24 de ore, /7zile din 7. Aceasta îi diferențiază în principal de concurență, spun ei.

Aspeti, în schimb, oferă  clienților fideli servicii dedicate, precum pachete speciale, plata la termen sau transport inclus.

Evoluția pieței

La începutul anilor 2000 ambalajele erau folosite în special de către marii ambalatori/importatori pentru a ambala în general citrice. Pe parcursul anilor însă, odată cu primele proiecte Sapard și apoi cu proiectele cu fonduri structurale, mulți fermieri români au început să investească în tehnologie pentru procesarea legumelor și fructelor în stare proaspătă, sortare, spălare, uscare, cântărire, ambalare.

Cele mai multe cereri ale fermierilor sunt pentru ambalarea legumelor  rădăcinoaselor (cartofi, morcovi etc.), salate, verdețuri gata de consumat, direct în caserolă. A crescut de asemenea cerința pentru ambalarea roșiilor cherry cu folie flow-pack, pentru ambalarea la gramaje de 100-500 game a fructelor mici (căpșuni, fructe de pădure, cireșe), precum și alveolele pentru mere, pere și altele.

Tendințe

De mai mulți ani, este evidentă migrarea de la ambalajele mari de 10-15-20 kg pentru produse  de tipul mere, cartofi, ceapă etc, la săculeți de 1-2,5 kg, adică microambalate spun firmele din domeniu. La fel, cantitatea de fructe și legume comercializată în caserole în detrimentul celei vrac a crescut, la baza acestui lucru stând mai multe motive. Clientul poate cumpăra cantități mai mici de produse în caserole care asigură un transport facil și o prospețime îndelungată.

➡ Specialistii de la Systec evidențiază două direcții: una în domeniul ambalajelor și una în domeniul tehnologiei.

Tendința este de a avea ambalaje cât mai mici ca și greutate și în acelasi timp de a găsi alternative ecologice pentru produsele plastice. Aceste alternative există: materiale compostabile. Dar din păcate la ora actuală, sunt foarte scumpe și nu se justifică folosirea lor. Materialele compostabile încă nu reprezintă o alternativă pentru ambalajele tradiționale.

În domeniul tehnologiei, în ultimii ani se pune accent pe o valorificare superioară a legumelor și fructelor, pe creșterea valorii adăugate, pe fondul unei productivități crescute și a reducerii forței de lucru manuale.Astfel sortarea optică, nu doar în domeniul fructelor cum era până în urma cu câțiva ani, este folosita și pentru legume, cartofi și morcovi. Cele două produse beneficiază în acest moment de soluții optice pentru sortare și tendința este de a se introduce inclusiv soluții de sortare de calitate internă (cum sunt deja la unele fructe),  pentru a se putea face o sortare performantă și o valorificare superioară.

Tehnologie sortare cartofi CELOX XT

Producătorul ILIP a derulat cercetări proprii și a patentat materiale noi din care se produc caserole care au capacitatea de a contribui la creșterea termenului de valabilitate al produselor și de a le păstra pentru mai mult timp prospețimea. Ambalajele pentru produsele comercializate în stare proaspătă sunt realizate din folie cu microorificii pentru ca acestea să poată respira mai bine. Acest tip produs a fost lansat pe piață în anul 2017 în cadrul unei conferințe pe care ILIP a susținut-o la târgul Fruit Logistica, unul dintre cele mai importante evenimente de profil din lume, care se desfășoară la Berlin.

➡O altă tendință în rândul fermierilor este obținerea certificatelor de calitate.

Un exemplu este Stoian Land Cooperativa Agricola, condusă de către familia Stoian de la Constanța. Ei  au introdus pe piață primul pachet personalizat de 1 kg de morcovi Filiera Calității împreuna cu Carrefour, fiind la acest moment cel mai mare producător și procesator (pentru produse în stare proaspătă) de morcovi din România. Din aceeași filieră, face parte de mai mulți ani și Mihail Mucsi din Covasna, pentru produsul cartof. Și astfel de exemple sunt multe printre marii fermieri. Însă nu numai aceștia. Și cultivatori mai mici aspiră aceste standarde de calitate (GLOBAL GAP), de exemplu Organizația de producători TomateCom din Teleroman și alții.

Câteva concluzii

Fermierii trebuie să rămână deschiși la noutăți și să facă tot ce le stă în putință să-și mențină ritmul de creștere, întrucât consumatorul român caută la raft în special produse din România, chiar dacă acestea sunt uneori mai scumpe decât cele importate, datorită gustului, este părerea lui Mihai Măciucă, General Manager Aspeti.

”O marfă de calitate cere un ambalaj pe măsură, pentru a fi oferită fără deteriorări și cu un aspect îngrijit consumatorului final. Aș dori să îi încurajez pe cultivatori să gândească în termeni de vânzare a mărfii, de mod de prezentare și aspect comercial al acesteia, ca o completare necesară a științei de a cultiva produsele în care excelează deja” este și mesajul  lui Adrian Bianu de la Rinapack.

”Pentru a putea concura pe o piață globală, fermierii trebuie să înteleagă că este vremea producătorilor mijlocii și mari sau al cooperativelor. Este momentul ca oamenii să se asocieze pentru a avea un cuvânt de spus în relația cu piața, în special cu marii retaileri” subliniază Dragos Chiriță de la Systec Agripack

LEGUME FRUCTE, FORUMUL PROFESIONIȘTILOR DIN INDUSTRIE
21 NOIEMBRIE, BUCUREȘTI, EDITIA NR. 4

Participă la cea mai influentă platformă de networking dintre producători, retaileri și alți actori implicați în lantul de distribuție. Evenimentul va reuni peste 200 de persoane, reprezentanți ai mediul privat, dar și din rândul autorităților: MADR, Camera de Comerț a României și Parlamentul European.

Publicat de | 2018-10-03T15:50:13+00:00 septembrie 28th, 2018|AgriMarketing|0 comentarii

Despre autor:

Roxana este doctor in horticultura/fiziologia plantelor/biochimie catina in cadrul USAMV Bucuresti si in ultimii 5 ani a coordonat politica editoriala la revista tehnica de horticultura Hortimagazin, Editura Horticola, Bucuresti.

Lasă un comentariu