Piata semintelor de legume fructe – tendinte & oportunitati pentru producatorii romani

//Piata semintelor de legume fructe – tendinte & oportunitati pentru producatorii romani

Piata semintelor de legume si fructe din Romania este una dinamica, aceasta se schimba de la an la an, in functie de conditiile climatice, dar si de cererea din piata.

În plan local, există oportunități pentru micii producători de legume, întrucât marile lanțuri de magazine sunt interesate de produsele cultivate în România, cererea consumatorilor pentru produsele românești fiind din ce în ce mai mare. Trei dintre cei mai importanți furnizori de semințe și input-uri ne împărtășesc impresiile lor.

Cu o istorie de peste 150 de ani, compania Bayer a pornit pe acest drum al produselor de protecția plantelor în 1863. După mai multe achiziții importante făcute de-a lungul anilor, schimbări de nume (cele mai cunoscute fiind AgrEvo și Aventis), Bayer este în fața unei noi tranzacții: cumpărarea companiei Monsanto. Compania se poate mândri cu un număr de peste 40 de substanțe active de protecția plantelor descoperite și brevetate, începând cu propineb,  fosetil de aluminiu, tebuconazol, spiroxamină, fenamidon etc. Cea mai recentă formula sunt fluopiramul (Luna Experience) și spirotetramatul (Movento) la insecticide.

Divizia de semințe de legume Syngenta are o tradiție de peste 150 ani, ea luând naștere într-un mic orășel din Olanda, cu o cultură de varză. De-a lungul anilor, Syngenta a investit în cercetare și dezvoltare pentru a satisface nevoile fermierilor din întreaga lume și continuă să facă acest lucru atât pentru clienții lor, cât și pentru întregul lanț agroalimentar. În prezent, compania deține în portofoliu  30 de culturi de legume, cu peste 2.500 de produse. În fiecare an, sunt testate noi produse și lansate peste 150 de noutăți. Syngenta este în acest moment lider global la culturile de pepeni verzi, pepeni galbeni, dovlecei, castraveți, vărzoase și porumb dulce.

Agrosel s-a născut acum 20 de ani, o dată cu dorința de a oferi semințe de calitate cultivatorilor din România.  Cei doi frați Szell, provenind dintr-o familie de legumicultori, au știut ce trebuie îmbunătățit și unde se poate crește pe această piață. Una dintre cele mai mari provocări pentru ei este producția și comercializarea semințelor sub un brand propriu, renunțând astfel la statutul de distribuitor al semințelor de hibrizi create în altă parte. Pasul spre ameliorarea profesională a semințelor de legume, investițiile mari care s-au făcut în acest sens, a fost de asemenea un pas uriaș, asumat și susținut în continuare doar prin fonduri proprii. În urma acestor eforturi constant, în 2013 Agrosel a reușit să aducă primii hibrizi de ardei românești ameliorați și înregistrați în România. Următorul pas a important a fost rebrandingul, când  au simțit că brandul nu mai ține pasul cu dorințele și așteptările producătorilor, beneficiarii direcți, continuând programul de ameliorare și dezvoltare în această direcție.

TENDINTE DE CONSUM IN ROMANIA

”Atât fermierii, cât și consumatorii finali sunt din în ce mai orientați către legume cu gust, de calitate. Syngenta va continua să aducă pe piață produse adaptate acestor cereri. Se observă că au început să apară și anumite piețe de nișă, pentru segmente de piață ca tomatele de tip cherry, prunișoară, tomatele roz, pepenele verde fără semințe, dovleceii de culoare galbenă” afirmă Ramona Grama, Marketing Operations Manager, Syngenta.

Am stat de vorbă și  cu Laurențiu Sorin Petrache, Crop Manager legume, pomi și viță de vie în cadrul Bayer, despre tendințele de consum și producție în acest sector atât de complex și plin de provocări. Trendul general este către soiurile autohtone,  către gusturi mai noi sau gustul de altădată. Este o cerere generată de dorința de avea din nou legume pe care să ne facă plăcere când le consumăm, cu gustul de acum 20-30 de ani.

”De exemplu,  în piața de legume dintr-un oraș apropiat  de București, se face coadă la un producător local mic. Chiar dacă roșiile lui nu sunt perfecte (estetic vorbind) acestea sunt vândute imediat chiar dacă sunt mai scumpe puțin. Secretul este reprezentat atât de varietate, cât și de modul de îngrijire al acestora. Sunt puțini acești producători, dar se evidențiază foarte repede”, crede Laurențiu.

Așadar se merge în primul rând pe gust, apoi pe aspect. Este adevărat că cei mai mulți cumpărători din retail aleg după aspect și mai puțin după alte criterii (pâna la proba gustului). Dar procentul acestora este în scădere față de cei ce au început să caute produse autohtone ca și gust și producători care să le ofere calitatea pe care și-o doresc.

Pe de altă parte și marile magazine, ca răspuns la presiunea publicului, au început să achiziționeze legume și fructe românești. Este bine că a început să crească interesul pentru legumele autohtone. Acest lucru va duce la creșterea calității, a nivelului de organizare al fermierilor, a posibilității consumatorului de a alege.

Sunt și producători mai mari mari care au început să testeze (din nou) varietăți românești pentru că piața le solicită, iar fermierii  dezvoltă parteneriate cu marile magazine. Se simte nevoia unei relansări a segmentului de legume autohtone (legume crescute în solul românesc atât de apreciat).

”Un alt motiv al relansării este faptul că, cel puțin deocamdată, nu există profitabilitatea dorită  la astfel de culturi, prețul nu este înțeles și acceptat de public, nu este accesibil tuturor (atunci cand este mai mare decat cel cu care ne-am obisnuit) și aici mă refer la legume, pentru ca la fructe situația este inversă (prețuri derizorii ce fac pomicultorii să vândă în pierdere)”, argumentează Laurențiu prezența relativ slabă a acestor legume pe piață.

Specialiștii Agrosel consideră că din punctul de vedere al producătorului cel mai important este ca soiul sa fie timpuriu și productiv. Să ieși primul pe piață înseamnă automat câștig mai mare, chiar dacă această prioritate nu coincide neapărat și cu așteptările calitative sau de gust ale consumatorului final. Exista o tendința tot mai accentuată de a consuma legume cu gust tradițional, de a ne hrăni cât mai sănătos. Avantajul Agrosel constă în faptul că în procesul de ameliorare a noilor hibrizi folosesc genetică românească și mențin printre caracteristicile legumelor și trăsături tradiționale, cum ar fi gustul, textura, culoarea sau chiar forma, susțin amelioratorii.

OPORTUNITATI DE PROMOVARE

”Există un apetit tot mai crescut pentru asociere, pentru crearea de cooperative care să le faciliteze  fermierilor accesul la piața de desfacere, la promovare și la o prezență constantă pe piață. Sunt foarte mulți fermieri mici, cu produse de calitate, dar care nu sunt promovate suficient. Este un aspect la care fermierii din România, suferă.”
este de părere Ramona Grama, Marketing Operational Manager, Sygenta Romania & Moldova.

În ceea ce privește promovarea unor soiuri sau hibrizi noi (autohtoni sau din afară) ce îndeplinesc solicitarile actuale ale consumatorilor, este foarte dificil să ¨atingi¨ 20.000-30.000 de mici producători o dată, segmentul legumicol fiind caracterizat de suprafețe de cultivare mici. Cei care cultivă pe suprafețe mari sunt puțini în acest moment, iar acest lucru face ca intrarea pe piață a unui produs cu calități superioare să dureze mai mult decât în alte.

”La micii agricultori se poate ajunge prin punctele de aprovizionare, acolo unde ei vin oricum să ceară sfaturi sau produse. Un exemplu îl constituie fitofarmaciile, sector în care compania Bayer a avut un program dedicat numit Fitonet transformat acum in Horticonect (proiect mai cuprinzator ce include toate segmentele si verigile horticulturii). Fermierii mici sunt foarte apreciați în țările EU și nu numai. Ar trebui să o facem și noi, dar de cele mai multe ori prețul produselor ce le comercializează nu include munca lor sau alte investiții personale, de aceea încă mai avem piețe cu produse românești competitive ca preț cu cele din import și peste acestea, dacă ne referim la calitate și nu doar la aspect. ” explică Laurențiu Sorin Petrache, Bayer.

”În momentul de față, concurența pe aceată piața este acerbă, iar introducerea unui produs nou este costisitor, în special dacă se iau în calcul și costurile de cercetare și ameliorare a noilor hibrizi. Prețul semințelor reprezintă un procent relativ mic din costul total al producției  legumelor, astfel ca  nu acesta este  factorul principal în luarea deciziei de către producător de a cumpăra sau nu semințe. Acest ”rol” revine calității hibrizilor, în special timpurietatea și productivitatea soiurilor” cred reprezentanții Agrosel. Ca în orice altă industrie, factorul decisiv rămâne experiența anterioară, iar provocarea majoră este convingerea producătorilor să testeze noii hibrizi.

NOUTATI IN PORTOFOLIUL COMPANIILOR

Segmentul de produse de protecția plantelor cel mai bine vândut variază în funție de condițiile din anul respectiv, dar se simte o tendință a creșterii presiunii bolilor. Insectele au fluctuații din acest punct de vedere. La legume crește frecvența bolilor din sămânță și a celor fiziologice. Compania Bayer este implicată în tot ce înseamnă sponzorizări de programe de bună practică, promovarea producătorilor, aducerea împreună a învățământului universitar, a cercetării și a verigii de producție: cel mai bun exemplu în acest sens este Livada Bunicului a lui Mihai Ungurenuș din județul Argeș. În privința inovației, Bayer fiind una dintre companiile de vârf în acest domeniu, va aduce produse care vor înlocui sau vor fi integrate în schemele de tratament, produse biologice care pot fi aplicate pentru ultima parte a vegetației. Velum Prime și Envidor vor rămâne în schemele de tratament ca produse cheie.

Syngenta are și ea un număr important de parteneri împreună cu care încearcă să ajungă la cât mai mulți fermieri. În anul 2018, s-au  introdus în portofoliu 21 de produse noi, iar pentru 2019, pregătește  alte 17 produse, printre care și specialități (o nouă generație de hibrizi de tomate cu formă costată, tomate cu creștere determinată destinate cultivării în câmp). În România este lider la culturile de tomate cu creștere semideterminată, iar alături de Gravitet și Qualitet, anul acesta a lansat hibridul Kaponet,  pentru producții extratimpurii și timpurii în solar. Și segmentul de tomate cu creștere nedeterminată rămâne în atenția companiei. Observăm tendințele din piață și cererea pentru produse cu gust și la pepene, astfel că în portofoliul pot fi regăsiți hibrizi noi de pepene verde, pepene galben de tip ananas, pepene galben de tip cantalup. În ceea ce privește varza, Syngenta a adus hibrizi cu toleranță la hernia verzei. Sunt multe astfel de inițiative locale de a aduna, conserva baza genetică veche românească de legume sau fructe. Este un lucru bun, pentru că ajută și fermele mici să se dezvolte.

Dintre hibrizii Agrosel, în topul preferințelor producătorilor din Romania, gogoșarul Traian F1 a câștigat un loc respectabil ( este cel mai timpuriu gogoșar de pe piață). Alte succese sunt ardeiul gras Daciana F1, ardeiul kapia Napoca F1, iar varza turtită Beverly Hills F1 este extrem de apreciată mai ales în Transilvania. Acestea sunt produsele care au câștigat o notorietate mai mare, însă nu sunt sigurele și, din cele peste 100 de produse omologate în România, fiecare își găsește nișa și utilizatorii. Agrosel își continuă programul de ameliorare, iar ultimele rezultate sunt promițătoare. Pe lângă ardei, vinete, castraveți cornișon și tomate (hibridul de tomate AS 307 F1 are rezultate foarte bune,ideal pentru proiectul guvernamental “Tomata” datorită productivității ridicate). Agrosel își pune mari speranțe și încredere în noii hibrizi de tomate, deoarece aceștia corespund atât așteptărilor cultivatorilor,cât și  consumatorului final, susține compania. Noua generație de semințe de tomate are 4 tipuri de rezistențe.

 

CUM AR TREBUI SA PROFITE FERMIERII DE TRENDUL ”GUSTULUI ROMANESC”

➡ Laurențiu Petrache, Crop Manager, Bayer

Pentru marketingul/promovarea pentru produsele românești autentice ar trebui să se folosească personalități de valoare din țară, oameni care au o bună reputație în România, respectați și apreciați de public, este de părere . Fermierii ar trebui să se asocieze nu doar ca să cumpere împreună inputuri, ci ca să își găsească oameni să le reprezinte interesele, să le promoveze activitatea și produsele, să negocieze în numele lor vânzări sau achiziții.

Pentru o bună promovare este nevoie să se cunoască între ei, să profite de cererea actuală și de presiunea consumatorilor asupra lanțurilor de magazine. În ultima perioadă folosirea internet-ului pentru promovare este aproape vitală, mai ales pentru producătorii mici. De aceea este recomandată crearea unei platforme pe care să se facă mai bine cunoscuți, pe care să comunice direct unii cu alții.

O conectare a acestora la nivel național, pe o platformă online eventual, unde să se întâlnească la intervale regulate și să discute probleme punctuale legate de tehnologie, prețuri pe categorii de produse, depozitare, plantații perene etc. Întâlniri pe categorii de produse, să nu se mai disipeze energia pe multiple probleme care privesc doar o categorie sau alta de producători. Cei care au puncte, subiecte, interese comune să se conecteze. Să se profite de trend-ul pieții și de cererea crescândă pentru produse românești și să se asocieze.

 Elod Nagy, Director de Marketing, Agrosel 

Urmărind cu atenție tendința din străinătate, colaborând cu mulți experți în domeniu, este foarte important, chiar critic, să se asocieze, pentru că încet-încet producătorii mici și mijlocii vor dispărea, iar cine va reuși să livreze lanțurilor de magazine va avea câștig de cauză. Totodată specializarea este foarte importantă: nu trebuie să cultive de toate, ci trebuie să se axeze pe unul, maxim 2 specii și să fie cel mai apreciat pe această nișă.

 Ramona Grama, Marketing Operational Manager, Syngenta Romania & Moldova

Le recomand fermierilor să fie deschiși și să participe la evenimente din câmp mai ales, unde pot afla ultimele noutăți în materie de portofoliu, produse de protecția plantelor, tehnici de aplicare a produselor de protecție și unde pot interacționa cu alți fermieri cu aceleași preocupări.  Este foarte important ca ei să urmărească tendințele din piață, iar în funcție de suprafață, să meargă cu mai multe culturi, să încerce produse noi, de nișă. Așa cum am mai spus, observăm un trend ascendent al acestora, o cerere din ce în ce mai mare pentru specialități. Un alt sfat pe care l-aș da fermierilor este acela de a-și împărți riscul, de a se asocia, în acest mod vor avea un acces mai facil la piața de desfacere.

 

LEGUME FRUCTE, FORUMUL PROFESIONIȘTILOR DIN INDUSTRIE
21 NOIEMBRIE, BUCUREȘTI, EDITIA NR. 4

Participă la cea mai influentă platformă de networking dintre producători, retaileri și alți actori implicați în lantul de distribuție. Evenimentul va reuni peste 200 de persoane, reprezentanți ai mediul privat, dar și din rândul autorităților: MADR, Camera de Comerț a României și Parlamentul European.

Publicat de | 2018-11-09T19:14:27+00:00 noiembrie 9th, 2018|AgriAntreprenoriat|0 comentarii

Despre autor:

Roxana este doctor in horticultura/fiziologia plantelor/biochimie catina in cadrul USAMV Bucuresti si in ultimii 5 ani a coordonat politica editoriala la revista tehnica de horticultura Hortimagazin, Editura Horticola, Bucuresti.

Lasă un comentariu