Model de bună practică. Compania belgiană Den Berk Delice produce roșii de calitate superioara

Den Berk Delice este una dintre cele mai importante companii de tomate belgiene. O afacere bazată pe inovație, durabilitate, servicii și producția roșiilor aromate.

Compania Den Berk Delice deţine 4 ferme horticole cu o suprafaţă cultivată totală de tomate de 42,5 ha. Cooperarea dintre cultivatorii de tomate Luc Beirincx și Oen Lauwerysen datează de la începutul anilor ’90, când ambii au fondat o companie. De la această viziune comună, au decis ca începând din 2005, să creeze o nouă afacere, importantă împreună. Aşa a luat naştere firma Den Berk Delice care deţine o suprafaţă de 42,5 ha de tomate. În plus, începând din anul 2013, aceasta a fuzionat cu alte trei companii importante Lauwerysen-Krij (7,5 ha), Beirinckx Luc (6,2 ha) și Benteltom (3,8 ha).

UNIREA FORTELOR

Den Berk Delice este condusă de patru directori de management: Luc, Koen, Paul Van de Mierop și Hans Van Gool, care sunt toți membri ai Cooperativei Hoogstraten. „În plus față de extinderea afacerii și a gamei de produse, avem avantajul că managerii se potențează reciproc, toate activităţile fiind deopotrivă complementare şi complexe”, spune Frans De Nayer, manager, responsabil de activitate, cultură și energie în Den Berk. Fiecare administrator are, prin urmare, propriile sale specialități. Paul se ocupă de  tranzacții în cadrul Cooperativei Hoogstratenm, de clienți și este responsabil de serviciile de ambalare. Luc urmăreşte organizarea muncii, contactele cu băncile și societățile de asigurare, dar şi comerţul activ desfăşurat în cadrul Uniunii Fermierilor. Koen este responsabil pentru monitorizarea producției, deşi colaborează pentru acest lucru şi cu Paul, iar Hans are cele mai mari competenţe în dezvoltarea de idei și concepte noi.

PUTERNICA ORIENTARE CATRE CLIENT

Compania se bazează pe patru piloni principali: durabilitate, inovare, respect reciproc între conducere și angajați și parteneriat cu clienții. „Acest ultim pilon este foarte important pentru noi“, spune Luc.

„În afară de creşterea roşiilor cu excelenţă, ne concentrăm, în principal, pe acordarea unor servicii foarte bune. Astfel, ne prezentăm ca fiind un partener de încredere pentru produse proaspete, comercializate cu amănuntul. Datorită organizației noastre puternice, putem fi foarte flexibili în ceea ce priveşte solicitările clienților și în parteneriat cu aceştia putem dezvolta cele mai potrivite concepte, iar cumpărătorii pot alege cele mai potrivite pachete pentru ei. Dispunem, de asemenea, de echipamente speciale, iar prin investiții în lumina de creștere (19 ha din culturi sunt iluminate) putem produce pe tot parcursul anului roșii de calitate“, adaugă acesta.

Multe dintre contracte sunt obţinute prin intermediul Cooperativei Hoogstratenm. „Ne prezentăm pe piaţă împreună cu cooperativele şi, astfel, ne-am consolidat, în mod semnificativ afacerea”, subliniază Koen. În acord cu această cooperare, 70% dintre cumpărători îşi achiziţionează produsele direct de la Den Berk. Acest lucru reduce timpul care trece între recoltare și vânzare în magazin, ceea ce este un beneficiu pentru roşii cărora le conferă calitate și prospețime. Restul cantităţii de 30% se comercializează prin intermediul Cooperativei Hoogstratenm, comercializarea făcându-se prin intermediul acesteia.

În cadrul Den Berk se cultivă tomate simple pe o suprafaţă de 17 ha şi specialităţi pe alte 25,5 ha, iar clienţii au la dispoziţie o gamă diversificată de tomate: roșii baby comercializate sub marca Bellino (8 ha), roşii cherry ciorchine, marca Cherrystar (6 ha), Miss Perfect (4,5 ha ), tomate colorate Partymix (4 ha) și exotice Kumato (3 ha).

O STRUCTURA COOPERATIVA PUTERNICA

Fiecare dintre manageri îşi poate asuma responsabilitatea finală pentru oricare dintre aceste domenii.Mai mult decât atât, a fost creat un nivel intermediar, astfel încât aceştia au încă una sau două persoane în cadrul companiei care pot asigura suportul necesar. Astfel, directorii au mai mulţi asistenţi care le oferă sprijin, inclusiv pentru monitorizarea personalului. Din acest motiv, sub nivelul asistenților se regăsesc muncitorii. „Căutăm lideri care au idei ei înșiși și au disciplina de sine pentru a urmări sarcinile lor şi a celorlalţi”, spune Koen, iar Frans adaugă: „Există obiective clare, dar suntem destul de liberi în ceea ce priveşte punerea lor în aplicare”.

„Punctul forte al managerilor este acela că structurează și deleagă activităţile, ceea ce le oferă timp suplimentar pentru noi viziuni și perspective de viitor“, subliniază Frans De Nayer. „La apariţia Den Berk a fost pusă pe picioare o structură puternică, aceasta fiind consolidată, în timp, prin extinderea suprafeței, introducerea lămpilor și punerea în funcțiune a unei noi linii de ambalare“, adaugă acesta. Organigrama este împărțit în cinci zone: administrare, cultivare, forță de muncă, servicii tehnice și de vânzări și ambalare.

O BUNĂ STRUCTURĂ DE CONSULTARE

Pentru ca totul să ruleze fără probleme în cadrul Den Berk Delice este activă o structură consultativă foarte bună, la diferite niveluri. La întâlnirea care are loc lunar, se discută între cei patru manageri rezultatele, se analizează costurile, opțiunile strategice și se construieşte o strategie orientată spre piață.

De asemenea, există şi zile speciale în care managerii interacţionează cu restul echipei şi în care se discută puncte de interes comun, obiectivul principal fiind acela de a informa şi de a realiza un management transparent, dar şi o bună funcţionare zilnică a activităţilor, după cum spune Frans. Tot atunci se discută despre planificarea cheltuielor, a activităţilor personalului, precum şi a calităţii muncii. Iar mai presus de toate, calitatea este liantul care se regăseşte în toate activităţile companiei. Echipa de consultanță şi cea managerială se asigură permanent că activitatea se desfășoară cu cea mai mare grijă și cu cele mai bune rezultate.

Activităţile fizice de întreţinere a tomatelor au însă cele mai mari costuri în cadrul fermei. Prin urmare, săptămânal, se face un plan pentru toate activităţile atât pentru timpul de lucru, cât şi pentru suprafeţele exploatate. De asemenea, periodic se fac analize pentru a verifica dacă firma se află în raport cu previziunile și rezultatele anului precedent.

PERSONAL DURABIL

„Den Berk Delice are o echipă formată din aproximativ 300 de angajaţi dintre care 180 se află la sediul din Merksplas. O parte dintre aceştia lucrează cu contract permanent, iar restul sunt lucrători sezonieri. Ne străduim să asigurăm un mediu competitiv și plăcut de lucru, în care personalul să-şi poată desfăşura activitatea calitativ și meticulos“, mai spune Frans. Acesta adaugă: „Respectul reciproc este un principiu important. Prin folosirea unui sistem de monitorizare a muncii, ne putem baza pe indici superiori de performanță„.

Conducerea mizează pe motivația și angajamentul ridicat al personalului, oferind, la rândul său, o atmosferă plăcută şi un mediu plăcut de lucru. Anagajaţii au la dispoziţie dressing-uri pentru hainele de lucru şi o cantină cu pridvor, iar în fiecare vineri după-amiază săptămâna de lucru se închide cu o băutură. Se organizează, de asemenea, activități pentru promovarea unui bun spirit de echipă: recepție de Anul Nou, noapte de bowling, barbecue în echipă etc.

“Noi credem cu tărie în aducerea laolaltă a tuturor forțelor pozitive şi a unei viziuni sănătoase pentru a scrie o poveste frumoasă despre tomate. Ne place să ne gândim personalizabil și, prin urmare, să oferim un concept total“, conchide Koen.

 www.denberk-delice.com
www.denberk.be

Publicat de | 2018-07-20T14:25:36+00:00 iulie 19th, 2018|AgriAntreprenoriat|0 comentarii

Despre autor:

Oana este absolventă de Comunicare și Relații Publice, Universitatea București și are peste 10 ani de experiență în marketing și comunicare de tip B2B și B2C

Lasă un comentariu