Distribuie acum!

CE ESTE ȘI CUM FUNCȚIONEAZĂ?

Conceptul „Food Hubs” este unul modern, dezvoltat în Statele Unite ale Americii ca soluție (răspuns) la sistemele clasice de valorificare a producțiilor agricole obținute în fermele mici.

Tradițional, un fermier are de ales între a oferi marfa unor revânzători, sau a depune un efort considerabil în privinţa transportului şi a timpului pentru a o vinde singur în piaţă sau pentru a o livra unor clienţi fideli. În plus, în toate aceste situaţii, riscul de a rămâne cu marfa nevândută este foarte mare.

Food Hubs reprezintă o soluţie viabilă la toate aceste provocări, fiind o componentă cheie a iniţiativelor Depratamentului de Agricultură al SUA (USDA). Aceste asocieri funcționează pe principiul simplu că fermierii sunt cu adevărat puternici atunci când lucrează împreună, iar sub termenul generic de „Food Hubs” funcţionează centre alimentare care permit cultivatorilor regionali să colaboreze în domeniul comercializării și distribuției.

Termenul se aplică pentru o gamă largă de operațiuni, de la agricultura susţinută de comunitate (CSA-uri multi-agricole) până la piețe virtuale, dezvoltate pe internet şi care le permit cumpărătorilor și producătorilor să se  conecteze. Oricare ar fi forma pe care acestea o îmbracă, principiul este acelaşi: fermele individuale nu pot supraviețui pe cont propriu.

Din punctul de vedere al consumatorului final, un Food Hub înseamnă că în loc să conducă până la piața în fiecare duminică sau să facă o excursie specială la buticul preferat, poate comanda toate alimentele preferate de la diferite ferme online, pentru a fi ridicate de exemplu joi, după birou, dintr-o singură locație. În acest fel, hub-urile „virtuale” sau on-line pentru alimente efectuează multe servicii similare cu alte hub-uri de alimente care sunt legate de o locație fizică.

MODELE DE FOOD HUBS

Un astfel de Food Hub este (Capay Valley Farm Shop) care colaborează cu 26 de instituții din jurul zonei Bay Area (până la o distanţă de aproximativ 100 de mile), de la școli până la cafenele şi  companii precum Ideo sau Adobe, cărora le oferi aşa-numitele „farmshares”, cutii cu produse de la toate cele 35 de ferme.

Un alt model de succes este Local Food Hub, din Charlottesville care se concentrează exclusiv pe distribuirea de produse angro către o reţea de 150 de cumpărători care include școli publice, spitale, centre medicale, restaurante sau magazine alimentare.

„Încercăm să ne concentrăm pe acele mari piețe instituționale pe care micii agricultori au fost în mod tradițional blocați”, explică Emily Manley, directorul departamentului local de alimentare și dezvoltare.

Centrele virtuale de acest tip, precum FoodHub, FarmsReach sau Local Dirt oferă un mod interactiv de conectare pentru producători şi consumatori, filtrele de căutare permiţându-le să identifice exact ceea de doresc.

Asocierile de tip Food Hubs sunt o sursă de investiţii în economiile locale, iar dincolo de beneficiile economice directe, se cultivă un sentiment de mândrie şi solidaritate regională.

Thomas Nelson, unul dintre fondatorii Capay Valley Farm Shop adaugă că aceste asocieri reprezintă „centrul noii economii rurale. Odată ce ați început să puneți această infrastructură în funcțiune, ea le asigură  fermierilor mai multă încredere că dispun de tot sprijinul de care au nevoie pentru a reuși”.

În acelaşi timp, USDA a înţeles importanţa asocierilor de tip Food Hubs cărora le oferă finanţare, investind, în acelaşi timp, în cercetare şi educaţie, în principal, pentru tinerii fermieri.


Distribuie acum!