Scheme de calitate și avantajele aduse producatorilor romani: Novacul afumat din Tara Barsei

România deţine în prezent 6 produse româneşti recunoscute la nivel european: scrumbia de Dunăre afumată (Indicaţie Geografică Protejată), magiunul de prune de Topoloveni (Indicaţie Geografică Protejată), salamul de Sibiu (Indicaţie Geografică Protejată), telemeaua de Ibăneşti (Denumire de Origine Protejată), novacul afumat din Ţara Bârsei” (Indicaţie Geografică Protejată) și telemeaua de Sibiu (Indicaţie Geografică Protejată).

Încă două produse, Cârnaţii de Pleşcoi  și Cașcavalul de Săveni, se află pe circuit la Comisia Europeană în vederea obţinerii protecţiei la nivel european pentru sistemul de calitate IGP.

Tot pentru obținerea de indicații geografice protejate se află într-un proces de verificare națională și un număr de nouă băuturi spirtoase: Vinars Târnave, Vinars Segarcea, Vinars Murfatlar, Vinars Vaslui, Vinars Vrancea, Palincă, Horincă de Cămârzana, Țuica de Argeș, Țuica Zetea de Medieșu Aurit.

Conform unui comunicat MADR, până în anul 2019, un număr de aproximativ  20 de produse  sunt în atenția ministerului pentru finalizarea documentației conform regulamentului european nr. 1151/2012 şi a legislaţiei naţionale corespunzătoare acesteia, dintre care amintim: Telemea de Vaideeni, Telemea de Sibiu, Brânză de burduf de Bran, Gem de rabarbăr, Brânza de Gulianca, Salată deltaică cu icre de ştiucă, Virșli de Hunedoara, Pâine de Pecica, Salam de Nădlac, Salinate de Turda, Usturoi de Copălău, Ceapă de Pericei, Șuncă ardelenească, Varză de Toboliu, Bere nemțeană, Cobză cu păstrăv afumat de Valea Putnei, Covrigul muscelean, Prune afumate de Sâmbureşti, Cârnaţi olteneşti, Mere de Voineşti.

Continuăm seria materialor dedicate produselor românești certificate cu Novacul afumat din Țara Bârsei și un interviu cu Dorin Crizbășan, director general Doripesco, producătorul aplicant.

Când s-a nascut, prin câte schimbări a trecut și care este povestea marcii pe care o reprezentati?

Compania Doripesco a fost înființată în anul 1998. Primele activități ale societății au fost în domeniul turismului, prin deschiderea Complexului Turistic Doripesco. Ulterior activitatea societății s-a extins și am început să punem bazele diviziei de agrement (pescuit portiv, birdwatchig, vânătoare), am crescut capacitatea crescătoriei de pește (crap, novac, fitofag, păstrăv și sturion), am înființat secția de procesare pește și un al doilea restaurant cu specific pescăresc (Casa Păstrăvarului).

Brandul Delta din Carpați-Doripesco a luat naștere în anul 2010, iar denumirea a fost dată de aria naturală protejată de unde procurăm materia primă pentru secția de procesare: Delta din Carpați. Brandul Delta din Carpaţi – Doripesco este construit pe elemente care subliniază apropierea de natură: mediul natural în care trăieşte peştele cu o multiplicitate diversă de plante, animale şi păsări; aria naturală protejată (Sit Ramsar şi Sit Natura 2000); hrănirea peştelui cu cereale de cea mai bună calitate.

Cât de important este branding-ul / eticheta si ce elemente luati în considerare când propuneti o astfel de eticheta?

Atât branding-ul, cât și eticheta au devenit elemente foarte importante în zilele noastre, întrucât trăim într-o lume în care imaginea vinde. Consumatorul este atras pentru prima dată de ambalaj, iar ulterior ajunge să citească și ingredientele produselor. Din acest motiv, ambalajele produselor Doripesco au fost schimbate în urma unui studiu de piață (atât o cercetare cantitativă, cât și una calitativă).

În urma studiului de piață realizat, au rezultat câteva aspecte importante:
– în România consumul de pește se află pe o pantă ascendentă, tot mai multe persoane conștientizând importanța consumului de pește pentru propria sănătate;
– decizia de achiziție a peștelui și a produselor din pește aparține persoanelor de sex feminin;
– marea majoritate a persoanelor intervievate consideră că peștele și produsele din pește au un preț ridicat, acesta reprezentând un impediment în finalizarea procesului de achiziție.

Cum arata piata din Romania unde sunteți pozitionati: care sunt oportunitatile și tendintele legate de pret, produs, plasament si promovare?

Echipa Doripesco a ales să facă diferenţa pe piaţa românească, adresându-se unei anumite nişe: consumatorul de produse premium, bine informat vis-a-vis de ingredientele produselor şi care doreşte produsul mereu proaspăt.

În ceea ce privește plasamentul produselor, am încercat să facem produsele Doripesco cât mai accesibile, motiv pentru care colaborăm aproape cu toate marile lanțuri de magazine. În plus, toate produsele Doripesco au primit aprecieri şi la nivel internaţional, fiind prezentate şi degustate la numeroase târguri internaţionale, începându-se astfel şi distribuţia intracomunitară.

Novacul afumat din Tara Barsei este un produs cu notorietate și peste hotare. Cum au evoluat vanzările la export în ultimii ani, care sunt principalele piețe externe și care este profilul consumatorului strain?

Produsele Doripesco au fost prezentate şi degustate în cadrul mai multor târguri și expoziții internaţionale (Green Week–Berlin, Alimentaria–Barcelona, SIAL–Paris, TuttoFood–Milano, Gulfood–Dubai). Atestatul de „Operator Intracomunitar” ne-a deschis noi orizonturi, produsele Doripesco primind aprecieri la nivel internaţional şi începându-se astfel distribuţia intracomunitară.

În ceea ce privește profilul consumatorului străin, la fel ca și în cazul profilului consumatorului român, produsele Doripesco se adresează celor care sunt interesați de o alimentație sănătoasă, bine informați vis-a-vis de ingredientele produselor şi care doresc produsul mereu proaspăt.

Care sunt avantajele principale pentru un producator roman dupa ce obtine certificarile schemei de calitate?

Compania Doripesco a preluat reţetele vechi de sute de ani, transmise din moşi – strămoşi, devenind prima companie producătoare de peşte şi produse procesate din peşte care are atestat de produse tradiţionale pentru şapte dintre produse. Certificările pe care le-am obținut au adus un plus de valoare produselor noastre, consumatorii având mai multă încredere în aceste produse certificate la nivel european. În plus, produsele certificate la nivel european beneficiază și de notorietate și promovare în mass-media.

Aveți în plan să obțineți pașaport european și pentru alte produse din portofoliul Doripesco?

Intentionam sa aplicam pentru obtinerea unui proiect de promovare: http://ec.europa.eu/agriculture/promotion/policy_en

Din punct de vedere al strategiei de marketing, daca maine v-ați aşeza la masă cu producatorii/fermierii din Romania, ce sfat profesional le-ati impartasi?

Compania Doripesco a pus mereu pe primul loc clientul. Am preferat să fim transparenți atât față de clienți, cât și față de colaboratori. Ne respectăm clienții, iar acest lucru este dovedit de calitatea superioară a produselor noastre.

 

Citește interviul dedicat SCRUMBIEI DE DUNĂRE AFUMATE
Citeste interviul dedicat MAGIUNULUI DE PRUNE TOPOLOVENI

2019-01-11T11:41:32+00:00 16.iulie.2018|0 comentarii

Despre autor:

Oana este absolventă de Comunicare și Relații Publice, Universitatea București și are peste 10 ani de experiență în marketing și comunicare de tip B2B și B2C

Lasă un comentariu