Scheme de calitate și avantajele aduse producătorilor români: magiunul de prune Topoloveni

România deţine în prezent 6 produse româneşti recunoscute la nivel european: scrumbia de Dunăre afumată (Indicaţie Geografică Protejată), magiunul de prune de Topoloveni (Indicaţie Geografică Protejată), salamul de Sibiu (Indicaţie Geografică Protejată), telemeaua de Ibăneşti (Denumire de Origine Protejată), novacul afumat din Ţara Bârsei” (Indicaţie Geografică Protejată) și telemeaua de Sibiu (Indicaţie Geografică Protejată)

Încă două produse, Cârnaţii de Pleşcoi  și Cașcavalul de Săveni, se află pe circuit la Comisia Europeană în vederea obţinerii protecţiei la nivel european pentru sistemul de calitate IGP.

Tot pentru obținerea de indicații geografice protejate se află într-un proces de verificare națională și un număr de nouă băuturi spirtoase: Vinars Târnave, Vinars Segarcea, Vinars Murfatlar, Vinars Vaslui, Vinars Vrancea, Palincă, Horincă de Cămârzana, Țuica de Argeș, Țuica Zetea de Medieșu Aurit.

Conform unui comunicat MADR, până în anul 2019, un număr de aproximativ  20 de produse  sunt în atenția ministerului pentru finalizarea documentației conform regulamentului european nr. 1151/2012 şi a legislaţiei naţionale corespunzătoare acesteia, dintre care amintim: Telemea de Vaideeni, Telemea de Sibiu, Brânză de burduf de Bran, Gem de rabarbăr, Brânza de Gulianca, Salată deltaică cu icre de ştiucă, Virșli de Hunedoara, Pâine de Pecica, Salam de Nădlac, Salinate de Turda, Usturoi de Copălău, Ceapă de Pericei, Șuncă ardelenească, Varză de Toboliu, Bere nemțeană, Cobză cu păstrăv afumat de Valea Putnei, Covrigul muscelean, Prune afumate de Sâmbureşti, Cârnaţi olteneşti, Mere de Voineşti.

Continuăm seria materialor dedicate produselor românești certificate cu magiunul din prune Topoloveni și un interviu cu Bibiana Stănciulov, sociolog și director general al Sonimpex Topoloveni, producătorul aplicant.

Când s-a născut, prin câte schimbări a trecut și care este povestea mărcii pe care o reprezentați?

Magiunul din prune Topoloveni s-a ”născut”, conform atestărilor din arhivele locale și naționale, în anul 1914.
În acei ani, inginerul Maximilian Popovici a înlocuit cazanele / tuciurile din gospodăriile țărănești  cu cazane duplicat / bain marie, printre ai căror pereți circula abur tehnologic. Ideea a reprezentat începutul obținerii alimentelor funcționale. La acel moment nu se cunoștea termenul, dar intuiția a fost genială.

Prunele sunt fructe cu un ridicat conținut de glucide, dar și de fibre. Această combinație – glucide/ fibre – le transformă în fructe permise și persoanelor cu probleme de diabet. Fierberea/concentrarea la temperatură controlată determină păstrarea beneficiilor prunelor în produsul finit – MAGIUN. Este demonstrat efectul benefic al magiunului din prune Topoloveni prin toate analizele pe care le facem anual, pe loturi, la mai multe laboratoare acreditate RENAR din țară, dar și de multiplele premii internaționale pe care le-a primit tradiționalul MAGIUN din prune Topoloveni (patru distincții ITQI Superior Taste Award în 2010, 2011, 2013 si 2014, premiul Great Taste Marea Britanie). În perioada celor două războaie, magiunul nostru a fost folosit ca hrană pentru bravii ostași. Ulterior, în zonele din țară unde erau plantații de pruni – zone deluroase – s-au dezvoltat magiunării .

Noi, Sonimpex Topoloveni, am cumpărat secția de magiun, deshidratate și alcool de la lichidator judiciar în anul 2001. Achiziția acestei secții, nefuncționale la acel moment, a fost ca urmare a unei ambiții personale de a demonstra că în industria alimentară se poate lucra curat, fără evaziune, cu legume și fructe proaspete românești. Astfel a început realizarea primului brand de țară recunoscut național, european și promovat în toată lumea- magiunul din prune Topoloveni.

Intrarea României în Uniunea Europeană ne-a motivat să obținem, pentru poporul român, prima Indicație Geografică Protejată, în aprilie 2011, a unui producător român. Am așteptat cinci ani următoarele protecții la nivel european. A fi singur și primul într-o zonă total necunoscută atrage atât beneficii, pentru țara noastră, cât și grave probleme de concurență neloială într-un stat în care nu se cunoștea nimic despre obligațiile pe care autoritățile le au față de producător (MADR, ANPC, OSIM). Nici astăzi, la 7 ani de la certificarea noastră, nu au fost rezolvate de către decidenții autorizați, problemele grave de concurență neloială: folosirea numelui MAGIUN, pentru diverse paste
(în principal importate ) sau a toponimului Topoloveni în scop comercial, de promovare.

Cât de important este branding-ul / eticheta și ce elemente iei în considerare când propuneți o astfel de etichetă?

Branding-ul este important  în primul rând pentru România care a ieșit din anonimat și printr-o Indicație Geografică Protejată; este important pentru noi ca familie și firmă, deoarece ne-am pus amprenta în istorie ca primii producători români care au ridicat la cel mai înalt rang tradiția gastronomică românească, parte a culturii; este important pentru păstrarea poporului român în pofida tuturor tendințelor de a fi transformat în populație. Eticheta este reprezentarea muncii noastre. Consider că este una dintre cele mai frumoase deoarece conține însăși povestea noastră ca ”magiunari”. Lingura de lemn ne indică tradiția, iar elementele următoare se referă la recunoașterea calității deosebite, respectiv premiile . Și toate acestea nu ar fi posibile fără soarele care ne ”zâmbește” și ne promite că va reuși să coacă fructele pentru a obține deliciosul magiun. Avem ce spune despre deliciosul magiun și se vede pe etichetă.

Cum arată piața din România unde sunteți poziționați: care sunt oportunitățile și tendințele legate de preț, produs, plasament și promovare?

Piața din România se încadrează perfect perioadei pe care o traversăm: capitalismul barbar, unde legea este și se aplică periferic. Suntem în dezvoltarea istorică prin care au trecut toate societățile. Aveam posibilitatea să învățăm de la alții ce trebuie evitat, dar pentru asta era nevoie de înțelepciune și multă știință.

Ne-am dorit și am luptat pentru a asigura acestui aliment funcțional, locul important pe care și-l merită. În acest sens am inițiat și s-a aprobat Ordinul Magiunului din prune – prin care s-a stabilit evident , că ”magiunul din prune se obține strict din prune proaspete” pentru a nu duce în derizoriu tradiția și a nu îi înșela pe consumatori cu ajutorul prețurilor. Astăzi, la 4 ani de la promulgarea ordinului, pe piața românească există nenumărate ”magiunuri” obținute din paste de prune – în principal din import – cu adaosuri de omogenizare. Autoritățile semnatare ale ordinului – MADR, ANPC , Ministerul Sănătății- deși au atribuții de control și eliminare a acestor falsuri, nu întreprind măsuri de eliminare de pe piață. Notorietatea noastră a atras cea mai acerbă concurență neloială, concurență care nu a fost stopată de autorități. Acest fapt a fost semnalizat și de comisarii europeni care au auditat, anul trecut, modul în care se asigură în România protecția schemelor de calitate.

Noi, ca firmă, am asigurat promovarea magiunului din prune Topoloveni în lume : Norvegia, Elveția, Rusia, America, Orientul Mijlociu, Coreea de Sud , China, Canada. Din păcate, concurenții neloiali au profitat și, pe baza unor prețuri care reflectă calitatea produselor lor dar înșală consumatorul, prin copierea unor elemente de pe eticheta noastră, și în afara României.

Care sunt avantajele principale pentru un producător Român după ce obține certificările schemei de calitate?

Este greu de spus despre avantaje. Cert este că Uniunea Europeană acordă fonduri de promovare a acestor produse. Important este ca la nivelul fiecărui stat să se facă promovare pentru a se face distincția între calitatea din ambalaj și falsurile care copiază cât mai multe elemente spre a se identifica o schemă de calitate.

Care sunt criteriile pentru ca un producător să devină furnizorul companiei?

Criteriul obligatoriu pentru cei care produc ingrediente necesare în procesul nostru de producție se referă în primul rând la stropirea invazivă cu îngrășăminte chimice. Nu am achiziționat niciodată legume fructe crescute în mod intensiv, cu îngrășăminte chimice; nu achiziționăm de la  fermieri care au suprafețe mari pe care le ”controlează” chimic. Normal, al doilea criteriu este calitatea: la noi în fabrică sunt admise doar legumele și fructele cu cea mai înaltă calitate și în stare proaspătă.

Despre ce necesar de materie primă vorbim anual?

Îmi este greu să estimez însă aș spune prunele, 4-500 tone; strugurii, 2-300 tone, referindu-mă strict la magiunuri. Pentru dulcețuri, cantitatea variază de la an la an, dar se poate ajunge la 100 tone. Consumatorii sunt încă dependenți de prețuri și nu mai au încredere nici în ce se scrie pe etichete.

Pe lângă un canal constant de vânzare, ce alte avantaje mai are un producător furnizor al Sonimpex?

Avantajul constă în vânzarea rapidă și sigură a unei cantități rezonabile de legume/fructe.

Ce mix de comunicare folosiți pentru a interacționa cu producătorii, atât parteneri actuali,
cât și potențiali?

Comunicarea am realizat-o prin agenții de presă, evenimente create de noi și preluate de mass media on-line.

În martie 2018, companiei Sonimpex Topoloveni i-a fost reconfirmat statutul de furnizor oficial al Casei Regală a României. Ce avantaje și obligații implică acest statut nobil?

Suntem Furnizori ai Casei Regale din anul 2010, cu toate alimentele funcționale Topoloveni și Topoloveana. În martie 2018 am fost ne-a fost reconfirmat acest statut, care înseamnă cea mai importantă apreciere a calității produselor pentru un român patriot. Tradiția gastronomică recunoscută de Casa Regală este de o noblețe desăvârșită. Însăși Majestatea Sa Regele Mihai I al României ne-a acordat , la un moment dat , această distincție. Deoarece discutăm despre o distincție morală, ne referim strict la calitate. Am produs întotdeauna la cele mai înalte cote de calitate astfel încât și consumatorul și regele să se bucure de acțiunea benefică a alimentelor noastre funcționale.

Deși, din punct de vedere financiar, suntem o firmă mică, am revoluționat industria alimentară internațională prin realizarea dulceții fără zahăr adăugat, dulceață din fructe, legume, petale de flori , toate românești. Indiferent de acțiunea decidenților, noi ne vom impune în istorie ca eroi sau ca martiri, dacă statul va avea în continuare ochii legați.

Din punct de vedere al strategiei de marketing, dacă mâine v-ați aşeza la masă cu producătorii/fermierii din România, ce sfat profesional le-ați împărtăşi?

Indiferent de cât de mare este evitarea legii la noi în țară, să înregistreze la OSIM, OHIM, Uniunea Europeană, ceea ce produc. Să nu renunțe niciodată la calitate și să se gândească, atunci când produc, că va veni propriul copil sau cineva foarte drag să consume acel produs. Pe eticheta produsului să existe ceva personalizat care să îl conducă pe consumator direct la cel care l-a produs. Să rămână români adevărați!

 

Citește interviul dedicat SCRUMBIEI DE DUNĂRE AFUMATE

2019-01-11T11:41:45+00:00 29.iunie.2018|0 comentarii

Despre autor:

Oana este absolventă de Comunicare și Relații Publice, Universitatea București și are peste 10 ani de experiență în marketing și comunicare de tip B2B și B2C

Lasă un comentariu