#BancaLaPiata – mai aproape de nevoile producatorilor romani

De vorbă cu Iliuță Jitaru, Director Vânzări Micro, Patria Bank, despre ultima campanie derulată de Patria Bank și Patria Credit IFN cu sprijinul AAPR: #BancaLaPiata, unde în piețele centrale din Bacău, Sibiu și Ploiești, cele două instituții financiare au avut un punct de prezență chiar în mijlocul tarabelor.

 


Cui se adresează această campanie, care este profilul clientului vostru?

Prin campania #BancaLaPiata, organizată cu sprijinul Asociației Administratorilor de Piețe din România, ne propunem să fim acolo unde producătorii au nevoie de noi, acum când legumele sunt în plin rod: în piață. Astfel în lunia iunie am oferit micilor producători și comercianți din piață și magazinele din jur produse și servicii bancare, dar mai ales sfaturi și recomandări despre cum poate să îi ajute banca să își crească recoltele și mica sau mai marea lor afacere. Totodată, pentru cei care fac cumpărături în piață, reprezentații Patria Bank le stau la dispozițe cu informații despre credite, depozite și orice produs bancar destinat persoanelor fizice în măsură să le îmbunătățească și să le ușureze interacțiunea cu banca.

Susținem producătorii agricoli de tot felul și facem asta de peste 15 ani, prin Patria Credit IFN și prin Patria Bank, segmentul microfinanțare fiind o linie de business cheie pentru noi. Cea mai mare parte a clienților din această zonă sunt fermele agricole mixte (peste 90%), din mediul rural, care se ocupă de legumicultură, pomicultura, cultură mică și creșterea animalelor. Sunt cei care muncesc de dimineața până seara, împreună cu familia, pentru a avea un trai mai bun și o gospodărie mai frumoasă și prosperă.

Prin această acțiune, ajungem  și la cei care merg și cumpără de la piață, aceștia având la rândul lor o serie de nevoi financiare care pot găsi foarte rapid și ușor soluție la Patria Bank: de la credite de nevoi personale, fără adeverință de venit, la credite ipotecare, economii avantajoase sau carduri cu beneficii la cumpărături.

Ce nevoie satisface produsul bancar pe care îl propuneți prin această campanie?

În primul rând este vorba de lipsa timpului. Cel puțin pentru micii producători care sunt toată ziua în piață și lucrează de dimineață până seara la afacerea lor, existența unui serviciu bancar aproape de locul unde aceștia se află este foarte importantă. Suntem obișnuiți să ieșim în întâmpinarea clienților, atît în zona de Agro cât și de Micro. Consilierii noștri bancari merg mult pe teren, “acasă” la antreprenori, în ferme sau pe câmp. Un astfel de proiect este în completarea intențiilor noastre de a fi acolo unde este nevoie de noi.

O altă nevoie pe care o întâmpinăm prin ofertele noastre de credit și depozite este rapiditatea și flexibilitatea. În lucrul câmpului lucrurile se întâmplă acum și trebuie rezolvate foarte repede, este nevoie de atenție sporită. Produsele noastre se obțin rapid și sunt adaptate specificului si sezonalitatii agro. Nu există nevoie pentru care să nu găsim o soluție financiară, iar totul se întâmplă în timp foarte scurt. Am simplificat produsele de credit, este nevoie de puține hârtii, tocmai pentru că am înțeles că oamenii au nevoie să își simplifice viața, deci inclusiv și relația cu banca. Aflaţi mai multe despre creditele Patria pentru legumicultură aici.

Un exemplu de astfel de credit, foarte de actualitate, este cel de scontare APIA. Prin acest parteneriat, Patria Bank oferă lucrătorilor agricoli posibilitatea de a obține în avans până la 90% din valoarea sumei calculate conform adeverinței eliberate de APIA. Pentru că fermele au ritmul lor, cu nevoi ce trebuie acoperite imediat, finanțarea oferită de Patria Bank este simplă și rapidă pentru agricultori.

Pentru o creștere sănătoasă și pe termen lung, care sunt principalele repere pe care un fermier trebuie să le aibă în vedere înainte de contracta un credit?

În primul rând, important este să vadă în Patria Bank și Patria Credit parteneri pentru afacerea sa. Soluțiile le găsim împreună, noi recomandăm pornind de la cerințele și nevoile sale, care este bine să fie cât mai clare. Apoi, orice credit este bine să fie privit ca o investiție, un mod de dezvoltare.

Dacă ne referim la lucrurile la care ne uităm noi, ca finanțator, sunt căteva repere. În primul rând este experiența producătorului din ultimii ani și expertiza pe care o are în domeniu. Apoi, suntem atenți la modul în care afacerea s-a dezvoltat, este important să existe coerență și continuitate. Tehnologia de cultivare este și ea importantă, clienții care sunt aliniați la ultimele tendinte în domeniu fiind chiar mai usor de finantat, noi la randul nostru fiind aproape de micii producători care demonstrează că sunt stabili și care doresc să investească în tehnologie.

Ne uităm la starea culturilor care ne spune mai multe despre producția posibilă și felul în care este administrată afacerea. Evaluăm producţia viitoare pornind de la starea actuală a culturii şi istoricul anilor anteriori. Un alt aspect important sunt încasările determinate de piaţa de desfacere versus cheltuielile directe/indirecte, respectiv încasările pe care le aşteaptă clientul pe baza producţiei. Se face o estimare prudentă a producției și implicit a încasărilor. Ne interesează deasemenea foarte mult capitalizarea afacerii, investitiile realizate.

Este un produs special creat, ce va rămâne în portofoliul Patria Bank?

Nu am creat un produs bancar special pentru această campanie. Noutatea este dată de asocierea noastră cu Asociația Administratorilor de Piețe din România și prezența în Bacău, Ploiești și Sibiu cu puncte de prezentare, chiar printre tarabe. În alte 21 de orașe colegii noștri vizitează producătorii direct la tarabă, ca să spun așa. Sistemul de deplasare în teren nu este nici el nou, cum spuneam mai sus, locația însă este noutatea acestei campanii.

Orice produs din portofoliul nostru (excluzând cele care presupun numerar) sunt disponibile în piață. Colegii noștri sunt pregătiți să ofere informații celor interesați, chiar să preia documente, pentru zona de Micro și Agro, deci micii și marii producători.

Aveți un portofoliu vast în zona de agri. Poți impărtăși o poveste de succes din rândul fermierilor voștri din sectorul de legume – fructe?

Sunt multe exemple succes, mai ales că, prin Patria Credit finanțăm micii legumicultori în mod frecvent. O poveste de success este a unui domn din comuna Vidra, cu aproape 23 de ani de experiență în legumicultură și plantarea de flori. Este client Patria de 7 ani, perioadă în care a contractat 4 credite Patria, cu ajutorul cărora s-a dezvoltat fantastic, mărindu-și cifra de afaceri în decurs de 7 ani, de aproximativ 7 ori.

Primul credit a fost acordat în ianuarie 2011, când acesta deținea 2000 mp de solarii comune, în care cultiva salată, ceapă verde, două culturi de roșii și circa 7500 de ghivece cu petunia și mușcate. Afacerea cu flori fusese începută cu un an în urmă, în 2010, fusese mulțumit de rezultate și dorea să se dezvolte pe acest domeniu. Creditul a fost în valoare de 10000 lei și folosit ca și capital de lucru pentru ghivece, turbă, semințe și răsad de flori. Cifra lui de afaceri era de peste 60000 lei.

După cel de-al doilea credit, în valoare de 22000 de lei, tot pentru capital de lucru, a renunțat la cultura de legume și a continuat să își dezvolte culturile de flori și a ajuns la aproximativ 120000 de fire de flori/an. Cu profitul anterior a amenajat un solar mai performant, din aluminiu, fabricat în Italia și a achiziționat o mașină de transport marfă. Acum este la al patrulea credit și a ajuns la cifra de afaceri de aproape 500.000 lei.

Este unul din clientii cu cea mai rapidă si mai mare dezvoltare pe o perioadă relativ scurtă. Creditele au fost rambursate la timp și folosite așa cum a promis. În plus, profitul a fost folosit corespunzător, în afacere, asa cum dânsul a ținut să menționeze de fiecare dată.

Dacă ai fi acum la masă cu producătorii / fermierii români, ce sfat le-ai da?

Să investească, agricultura în România are nevoie să se dezvolte. Să creadă că soluțiile se găsesc împreună și să privească  banca exact ca pe un partener în afacerea lui. Să își cumpere cele mai bune utilaje, cele mai alese soiuri de semințe sau îngrășământ. Cu cât productivitatea și calitatea serviciilor în agricultură creșc cu atât putem fi mai siguri de calitatea produselor obținute și vom deveni mai competitivi ca producători.

Publicat de | 2018-06-29T10:06:37+00:00 iunie 29th, 2018|AgriAntreprenoriat|0 comentarii

Despre autor:

Oana este absolventă de Comunicare și Relații Publice, Universitatea București și are peste 10 ani de experiență în marketing și comunicare de tip B2B și B2C

Lasă un comentariu